Korte presentatie over zelfdeterminatie-theorie in kader van motivatie student bij online lessen
From ELCo ALST
Related Media
Janine (onderwijskundige) geeft een korte blik op de theorie van zelfdeterminatie (van Ryan & Deci, 2000) in het kader van het motiveren van studenten binnen online onderwijs/lessen. Vanaf 5.05min worden vragen uit het publiek besproken.
**********************************************************************************
Samenvatting & tips:
De motivatie bij studenten is in deze periode van veel
online onderwijs vaak heel moeilijk.
Er zijn verschillende vormen van motivatie. Twee van deze
zijn:
- intrinsieke motivatie (graag willen).
Dus we willen bereiken dat studenten iets graag willen doen vanuit intrinsieke motivatie. Dat gedrag willen we graag zien. Die vorm van motivatie is dus heel belangrijk.
Maar hoe krijgen we ze nou als docenten gemotiveerd? Hoe kan
je daar invloed op uitoefenen?
Janine bespreekt het ‘self determination model’ van Ryan & Deci (2000). Het
model is stevig model met veel bewijzen, dus je kan er echt veel uit halen.
Wat kan de intrinsieke motivatie bij studenten nou triggeren? Dat zijn drie
basisbehoeftes:
A.
Sociale verbondenheid
B.
Autonomie
C.
Competentie
Janine
legt nu link naar online. Studenten hebben soms het gevoel dat ze zich verloren
voelen. Wat kunnen we daaraan doen?
A. Met Sociale verbondenheid bedoelen we dat studenten zich
gewaardeerd voelen en gerespecteerd , dat een docent er is, en dat ze begeleiding
krijgen wanneer nodig.
Tips voor online onderwijs: wat kan je als docent doen? Snel reageren op emails/berichten, vragen hoe het gaat en als ze inbreng geven daar ook waarderend op reageren.
B. Autonomie: vaak voelen studenten het niet zo in een online omgeving, want ze willen ervaren dat wat ze doen nuttig is en zelf keuzes kunnen maken.
Tips voor online onderwijs: keuze geven om tekst te lezen, of powerpoint/opgenomen videoles door te nemen. Geef ze de keuze! Soms kan je toon veel uitmaken: in plaats van zeggen nu ‘moet je’ dit en dit doen, zeggen ‘ik zou het fijn vinden als…’ … etc. En daarnaast dat je het nut uitlegt. Waarom doe je iets? Verbanden uitleggen. Waarom spreek je deadlines af?
C. Competentie: student kan de stof aan. Dat het uitdagend is, maar niet te moeilijk. Dat de student weet waar hij staat en waar hij naar toe moet. Studenten hebben nu vaker het gevoel dat ze verdrinken.
Tips voor online onderwijs: in de online omgeving is het fijn om nog meer extra structuur te geven. Komt misschien wat geforceerd over, maar het helpt wel. Dus stapsgewijs aanduiden. En veel feedback geven over waar ze staan en wat ze nog moeten doen. En kennis tussentijds checken met kleine quizzen/vragen.
Dit zijn een paar tips om studenten om de intrinsieke
motivatie bij studenten te triggeren.
In het vraag&antwoord-moment na afloop is nog ingegaan op 'afleiders' (whatsup, internet, etc.) en het belang van een veilige leeromgeving.
- Tags
-