Gespreksronde met diverse docenten over interactie met studenten
From Mirjam Winkelmolen
views
comments
Related Media
Ter inspiratie voor andere docenten van de academie zijn in een 'gespreksronde' vier docenten (Edwin, Aart, Miaomiao en Maaike) bevraagt over hun ervaringen het realiseren van interactie en contact met studenten binnen het online onderwijs of daaromheen. Linksboven in de video (3 witte streepjes) kan je doorklikken naar een van de docenten. En tip: je kan de afspeelsnelheid verhogen door bij "1x" te klikken en hoger getal te kiezen.
Deze gespreksronde was onderdeel van de Webinar over interactie in afstandsonderwijs van de
Academie voor Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) op 23 juni.
----
Samenvatting met tips en aanpak van collega's:
Edwin - cursus Toegepaste wiskunde:
- werken in groepjes online: na instructie docent gaan studenten in Teams - Kanalen in groepjes van 4 werken aan het werk met casussen (en bijkomend voordeel: studenten hebben geen geluidshinder van andere groepjes). In onderwijs voorheen: studenten volgen in de klas een instructie en werken daarna in de klas* in groepjes aan een casus.
- sociale verbondenheid vergroten: de "Edwin-plezier-dienst" ingezet: verzocht aan studenten om bij aanvang de camera aan te zetten tijdens de online instructie. Dat deden ze.
- stimuleren tot interactie: stel gerust vragen aan vragen aan elkaar in je groepje, en stel ze aan een andere groep als je er niet uitkomt.
- op het einde van iedere les: feedbackmoment online (waar ben je tegenaan gelopen?, hoe ging het?, laat eens zien wat je gedaan hebt?, etc.) en dat ging eigenlijk gemakkelijker dan in de klas i.v.m. niet aan hoeven sluiten van de laptop van de student in de klas op het grote scherm etc. en qua logistiek om feedback per groepje te geven (je hoeft andere groepjes niet de klas uit te sturen); dat gaat online stukken makkelijker (door delen scherm en in kanalen werken).
- autonomie vergroten: "je mag ook meteen door naar vraag xx als je het al snapt"
- autonomie vergroten: zelf kiezen van feedbackmoment door de student (na half uurtje, of op het einde)
- verder gebruikte Edwin een padlet wall om studenten bij aanvang van de online les even te laten nadenken over iets (grafiek van de hellingshoek tekenen) en die input op de padlet te delen, zodat hij daarna hier plenair op in kon gaan.
----
Samenvatting met tips en aanpak van collega's:
Edwin - cursus Toegepaste wiskunde:
- werken in groepjes online: na instructie docent gaan studenten in Teams - Kanalen in groepjes van 4 werken aan het werk met casussen (en bijkomend voordeel: studenten hebben geen geluidshinder van andere groepjes). In onderwijs voorheen: studenten volgen in de klas een instructie en werken daarna in de klas* in groepjes aan een casus.
- sociale verbondenheid vergroten: de "Edwin-plezier-dienst" ingezet: verzocht aan studenten om bij aanvang de camera aan te zetten tijdens de online instructie. Dat deden ze.
- stimuleren tot interactie: stel gerust vragen aan vragen aan elkaar in je groepje, en stel ze aan een andere groep als je er niet uitkomt.
- op het einde van iedere les: feedbackmoment online (waar ben je tegenaan gelopen?, hoe ging het?, laat eens zien wat je gedaan hebt?, etc.) en dat ging eigenlijk gemakkelijker dan in de klas i.v.m. niet aan hoeven sluiten van de laptop van de student in de klas op het grote scherm etc. en qua logistiek om feedback per groepje te geven (je hoeft andere groepjes niet de klas uit te sturen); dat gaat online stukken makkelijker (door delen scherm en in kanalen werken).
- autonomie vergroten: "je mag ook meteen door naar vraag xx als je het al snapt"
- autonomie vergroten: zelf kiezen van feedbackmoment door de student (na half uurtje, of op het einde)
- verder gebruikte Edwin een padlet wall om studenten bij aanvang van de online les even te laten nadenken over iets (grafiek van de hellingshoek tekenen) en die input op de padlet te delen, zodat hij daarna hier plenair op in kon gaan.
*overigens, de grootste 'afleiders bij werken in groepjes in de klas zijn de studenten zelf; en de verwachting was dat dat online beter zou gaan (geen afleiding van andere groepjes) en dat ging ook zo.
Aart – cursus Polymeerchemie voor FPH (major Food & Pharma):
- Lesstof aangeboden via screencasts (ingesproken powerpoints) en daarna online vragenuurtje (via Teams meeting)
- Maatwerk per student (totaal 32 studenten), student levert portfolio in met oa uitwerkingen van opdrachten.
- Maatwerk per student (totaal 32 studenten), student levert portfolio in met oa uitwerkingen van opdrachten.
- Docentevaluatie over portfolio met student in persoonlijk gesprek, en reflectie.
- Groepsevaluatie aan het einde.
- Aart heeft ervaren dat je in online onderwijs studenten gemakkelijk kwijt kan raken. Daarom: hoge beschikbaarheid van de docent om studenten uit de ‘bezemklas’ erbij te blijven betrekken, door bijvoorbeeld:
- op een 2e moment nog een extra vragenuurtje over de lesstof aan te bieden.
- studenten die daarna nog steeds zichtbaar afhaakte op een ander moment individueel te spreken.
Niet besproken in interview, maar voorafgaand:
- Student werkt sommige opdrachten uit door video op te nemen (eigen verhaal)
- Peerfeedback op studentvideo’s
- Ook gebruik gemaakt van: Answergarden (woordenwolk) en discussiebord (Blackboard) om studenten te activeren.
Maaike – cursus en training in twee Minoren, en training Statistiek 2
- Vooraf ontwikkelde videolessen over theorie zodat ze in live online les c.q. vragenuurtje studenten aan opdrachten kon laten werken en vragen beantwoorden.
Ten behoeve van de opname van de videolessen heeft ze gewerkt met tekenen op tekentablet.
En dat is ook handig om dingen aan te wijzen tijdens de live les, zodat studenten de aandacht er goed bij kunnen houden, anders “praat je in het luchtledige.”
- Extra filmpjes gemaakt over moeilijke onderwerpen.
Studenten kunnen de filmpjes herhaald bekijken.
- Bij elke les chat-moderator aangesteld die haar seintje gaf. Studenten konden in chat aangeven wat onduidelijk was. Er was altijd wel iemand die vrijwillig moderator wilde zijn.
- Ze had per les twee pauzes gepland, maar studenten konden het aangeven als ze meer pauze nodig hadden.
Ze maakt in de training naast de Blackboard-omgeving ook gebruik van een bestaande online cursusomgeving met leerstof en (activerende) opdrachten, die generiek overeenkomt met de lesstof, Datacamp. Hierin oefenen studenten generieke vaardigheden en in de training koppelen de docenten dit aan de (biologische) context van het vak.
Miaomiao – Training Databasemanagement (in minor)
De training was al eerder blended/flipped aangeboden.
- Lesstof gestructureerd aangeboden in stapjes door gebruikt te maken van Learning modules in Blackboard. Met daarin o.a. de lesvideo van de docent, wat de student moet voorbereiden, onderwijscontent en huiswerk. Maak heel duidelijk wat de student moet doen, en daarna is het aan de student om te bepalen hoe ze dat doen.
Het huiswerk moet digitaal worden ingeleverd (Assignment-optie in Blackboard). Ze mogen dit individueel of met z’n tweeën doen.
- In de live les komt ze terug op het ingeleverd huiswerk (Gradebook in Blackboard): random of ze betrekt studenten bij de keuze van welke student het ingeleverde werk bekeken wordt. Het doel is niet om te bekijken of het goed of fout is, maar om te bespreken waarom de student voor dat antwoord gekozen heeft.
- Online live les wordt kort gehouden.
- Veel hulp van (assistent-)docenten tijdens de online les om direct antwoord te geven op vragen van de student.
- Positieve bewoording in feedback aan de student over de inbreng/werk van de student.
“Geef studenten de kans om te leren en niet om te mislukken.”
- Veel pauzes tijdens de online lessen. Studenten zijn ook vrij om tijdens de online les even weg te gaan en weer terug te komen.
Ze maakt in de training naast de Blackboard-omgeving ook gebruik van een bestaande online cursusomgeving met leerstof en (activerende) opdrachten, die generiek overeenkomt met de lesstof, Datacamp. Hierin oefenen studenten generieke vaardigheden en in de training koppelen de docenten dit aan de (biologische) context van het vak.
- Tags
-